2013. augusztus 11., vasárnap

Egy "nebáncsvirág" vallomásai -én, a hiperérzékeny

Kislánykoromban hajlamos voltam akkor is elsírni magam, ha csak egy rossz szót szólt hozzám valaki- ami ugye kisgyerekeknél azért gyakran előfordul, lévén még csak most tanulnak meg dolgokat, nem beszélve arról, hogy a kortársak is gyakran mondanak egymásnak olyanokat (pl nem vagyok a barátod, stb.) amiket nem gondolnak komolyan, és két perc múlva már nincs harag, de én akkor ezeket hihetetlenül tragikusan fogtam fel.

Ilyenkor persze joggal lehetett bőgőmasinának nevezni, csóválták is a fejüket a szüleim, meg jöttek az ilyen bölcs tanácsok, hogy ne legyek már ilyen kis nebáncsvirág, meg túlérzékeny, vágjak vissza, satöbbi, de én alapvetően akkor is úgy voltam vele, hogy nem szeretnék ártani senkinek.
A szagokra, zajokra erősen reagálok, sokkal érzékenyebb vagyok ezekre, mint egy átlagos ember,képes vagyok bármilyen kicsit is szomorú filmen bőgni, mindenkinek a nézőpontjába bele tudom élni magam,   és mások számára lényegtelen apróságok is rosszul érintenek.

Régebben nem gondoltam, hogy a különböző típusú érzékenységeim mögött egy valódi, jól behatárolható személyiségvonás áll, a hiperérzékenység.

A HSP (highly sensitive person) olyan személy jellemzőit írja le, ami lehetősen gyakori a a mai népesség körében: a Föld lakosságának kb 20%-át érintheti. Nem betegség, csupán egy egyszerű tulajdonság, olyasmi, mint az allergia: megnehezíti a mindennapi életét, de nem korlátoz semmiben. Vannak helyzetek, vannak állások, amiket érdemes kerülni, de alapvetően teljes életet lehet élni vele.

Ennek mérésére szolgálnak különböző tesztes eljárások, én az egyetemen töltöttem ki egyet, és a magas pontszámot látva jó hiperszenzitívként el is sírtam magam rögtön :D


Hogyan lehet felismerni?
-Érzékenyen reagál bizonyos külső ingerekre: zajokra, szagokra, fényekre. Irritálja minden túlzott inger, vagy azok valamilyen formája, és ennek esetlegesen fizikai tünetei is jelentkezhetnek- ekcéma, kiütések, fejfájás, szédülés, ingerlékenység.
-Olyan dolgokat is a szívére vesz, amiket egy átlagos ember nem- egy élesebb szó, egy igazságtalan bírálat, vagy egy rosszindulatú beszólás akár hetekig kísérti. Könnyen elsírja magát, hevesen fejezi ki az érzelmeit.
-Képes beleélni magát mások érzéseibe, könnyen rákapcsolódik mások gondolkodásmódjára.

Ha ezek ismerősen hangzanak, nagy a valószínűsége, hogy te is HSP vagy :)


Vannak ennek előnyei?


Gondolj bele, hány embertársunk adná oda a fél karját, hogy képes legyen ráhangolódni mások érzéseire és szükségleteire- egy HSP-nek ez kisebb erőfeszítésébe kerül, mint egy átlagos embernek, kis gyakorlás után pedig egészen verhetetlen ebben. Nagyjából bárkit képesek vagyunk szóra bírni és megszelídíteni, csak idő kérdése :)

Aki érzékeny, az nehezen viseli a kritikát- épp ezért mindent megtesz, hogy elkerülje, így elmondható rólunk, hogy jó munkaerők vagyunk, akiket tényleg bánt, ha elégedetlenek az általunk végzett feladatok minőségével, és mindent megteszünk, hogy ne hibázzunk ismét.


Mire kell odafigyelni?
-Több szükség van egyedül töltött minőségi időre- jó ötlet relaxációs gyakorlatokat végezni, a jógát sokan ajánlják , mert segít enyhíteni az érzékenységet, a változásokkal való megbirkózást. Olvasásra, naplóírásra is érdemes időt szánni, hiszen a sok érzelemnek valahol szelepet kell engedni. Ugyanakkor ne gubózz be, hiszen ugyan sok kellemetlen inger éri nap mint nap az embert, de mégis meg lehet találni a kis pozitívumokat is.



-A rendszeres sport itt kulcsfontosságú, segít levezetni a túlzott érzelmeket, a természetjárás is erősen ajánlott, hiszen ott olyan ingerek érnek, amik intenzívek, de nem túlzóak.

-Ne félj kinyitni a szádat, ha zavar valamilyen hang vagy fényforrás, hiszen lehet, hogy simán tudják tompítani, és ugyan elsőre furcsán nézhetnek, de a nyugalmad többet ér.

-Ha vannak mások is a környezetedben, akik hasonlóval küzdenek, jó, ha néha összeültök megbeszélni azokat, amik bántottak titeket az elmúlt időszakban, hiszen mások talán nem értik, de egy másik HSP biztosan átérzi majd, mi is esett neked olyan rosszul abban a szituációban.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése